torsdag 2. april 2009

Karbonader

Jeg skal stå for middagen i dag, og min personelige signaturrett skal på bordet: Hva-enn-jeg-finner-i-fryser-og-skap.
Dagens fangst etter et dypdykk i mammas fryser er karbonader. Det er her mamma avslører sine sør-norske gener. Hvilken nordlendig med respekt for seg selv spiser karbonader? D ska vær kjøttkaka æller ingenting! 
Det er noe med morsslekta mi jeg aldri har fått grepet på. I hver konfirmasjon, ved hvert koldtbord, til hverdags på brødskiva, eller på loffen til fest. Karbonade. 

Karbonade med løk og poteter.
Kald karbonade.
Karbonadesmørbrød. 

Sistnevnte går foresten i samme forundringsboks som rekesmørbrødet, begge yndede lunsjalternativer for den elde eldregenrasjonen. Det er noe spesielt i blikket deres når de kommer inn i cafeen og skal kose seg med et skikkelig smørbrød. Med egg og erter, full fest for alle penga. Som en unge i en godisbutikk. 

Personelig er jeg i tvil. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal bruke kjøttbiten til. Er det e kjøttkake? Er det en hamburger? Kan jeg ha brunsaus til? 

Etter litt ettertanke har jeg besluttet og lage en sikkelig supersalat, og muligens bakte poteter, og la det stå til. Kanskje litt stekt løk. Kanskje erter. vi får se. 


Hum. Handler mine tre siste innlegg om mat og drikke? Er jeg blitt tjukk? Au. Jeg registrere og at komentarer er fraværende, venligst fiks!

Ingen kommentarer: