onsdag 1. april 2009


Dette er hva jeg burde gjøre: 

*Sitte med nesa i en skolastisk bok. 



Dette er hva jeg ønsker å gjøre: 



Men det jeg egentlig gjør er å drikke te. 

Det snør og blåser og mamma har tatt bilen. Jeg har allerede trosset alle mine instinkter èn gang i dag, en linsetime lot seg vanskelig overse, selv med mine relativt så svake øyne. Men tilbake til den røde tråd: Jeg har ikke tenkt meg mer ut i dag. 
Å underholde meg selv har aldri vært noe særlig problem, spesielt ikke når jeg egentlig har bissniss og skolesaker til langt oppunder armene. I dag har tiden stort sett gått med på å småprate litt med rørleggeren som pusser på badet, se online tv-serier, og drukket liter på liter med te. 

Jeg er en kaffeperson. Kaffe. <3 
Men noe skjer altså hver gang jeg kommer hjem. Hjem er nordnorge, snø, rene gulv, peis, tre extra kilo rundt magen, og te. Te opp og ned og mente. I dag har jeg eksempelvis drukket en hel kanne, en kanne, helt alene. Grønn te med jordbær og annanas. 
De andre dagene har det gått mer i te-poser. Ikke av ymse kvalitet riktignok, neida. Min mor har orden i helsekostbutikken sin. Chai m/vanilje. Grønn blomst, også m/vanilje. Ingefærte. Peppermynte. Comfort - for et behagelig svelg - m/Lakrisrot, fennikel, kanel, appelsinskall, ingefær, timaian, sort pepper, gurkemeie, nellik, tørket sitronjuice og legestokkrose. 

Joda. Te er tingen. 

Mens jeg er inne på saken kom jeg på at dette faktisk er et språkelig problem for meg når jeg er på jobb. Det skjer av og til at folk foreksempel sier: "En kopp kaffe takk." Og litt etter sier de, "Og en te." ! Dette kan bety to ting. 1. De ønsker en kopp te. 2. De ønsker en til kopp kaffe. 
Så går gjerne missforståelsen litt frem og tilbake med tilfeldige utfall. 

"Skulle du ha en te eller en kaffe?"
"Æ sku først ha en kaffe, og så en te, te hann der, og betale hver for seg."
"Altså en kaffe og en kopp te?"
"Nei, to kaffe, men den ene er te typen min, eg veit ikke helt kor han er, tror han gikk opp, men han kommer ned med mer peng, eg har bare nok te den ene."
"Kaffen, ja, værsågod."
"Ja, også en te."
"..ok." 



1 kommentar:

Anonym sa...

Eller som Hans ville sagt om du ikke fikk til semesteroppgaven samtidig som du venta på at astrid skulle koke te til deg:
"ååå, staaakkar. Får du ikkje te??"
*velger å påpeke at det her er et ordspill, for sikkerhetsskyld*