onsdag 6. mai 2009

Dagen blir så lang når man står opp tidlig

Jeg er kake. 
Her er "jeg" subjektet, "er" verbet, og "kake" substantivet? 

Dette kan jeg, for her har du jenta si som han annalysert settninger opp og ned og ihjæl siden kl 9 i morrest. Nå er det riktignok ikke så mange av settningene som ligner på "jeg er en kake". But still. Jeg liker kaker og hadde absolutt foretrukket om flere av settningene mine handlet om kaker men de handler som regel heller om krig og kristendom. Ikke like hyggelig som kake, de prøver faktsik ikke en gang. En av settingene i dag ble: "I det lysende lyset som strålte sanset de at de luktet en luktende lukt." Det var svært poetisk på latin, men dikteren satt ikke så langt fremme i meg i dag. 

Været begynner å komme seg da. 
Jeg har tenkt på en ting. Det er dette med mote igjen. Det grunner helt sikkert i at jeg flere ganger i det siste har blitt konfrontert i en sak jeg syns er rent svada. Noe trastisk kleskifte har jeg ikke hatt i det siste, men for noen måndter sider fant jeg ut at det ville være en god ide og kortklippe, type barbere, meg en undercut på høyre side. Jeg har ellers langt hår, bare så det er nevnt. Dette valget trives jeg godt med, og er etter hvert blitt ganske blind på det. Mange i Trondheim har undercut og de fleste er større og villere enn min lille flekk. Men likefult viser det seg at mange tydeligvis lar seg provosere av håret mitt. 

Dette i seg selv syns jeg er ganske uintresangt, jeg klippet meg for fashion and fashion only, fordi jeg syns det var litt tøft. Men det er folk argumenter som begynner å sliten på mine akk så eksamensnervøse nerver. 

Idiot: Hvorfor har du et behov for å skille deg ut?
MJ: Jeg skiller meg vel strengt tatt ikke ut. Mange har undercut, det er trendy. 
Idiot: Men du prøver jo helt klart å gjøre opprør. Stygge klær, masse sminke..
MJ: Takk.. Nei, jeg syns ikke jeg gjør opprør. Jeg er ikke 12. 
Idiot: Men du VIL jo at folk skal syntes at du er spesiell. 
MJ: JA OK DET ENESTE JEG VIL I LIVET ER Å BLI SETT PÅ SOM EN FJORTEN ÅR GAMMEL SELVKUTTER SOM SYNS MAMMA OG PAPPA BARE ER SOOOO LAST YEAR. 
Idiot: Å herregud hvor aggresiv du er, er du liksom for spesiell for å ha en diskusjon med en vanelig gutt som bare vil annalysere hele personeligheten din på bakgrunn av at du går med Convers. 

Alle går med Convers, det er IN! 

Jeg angrer ikke på hårklippen. Jeg angrer på valg av smaltalker. 

3 kommentarer:

Heidi the lady sa...

jeg lurer på om "er" er et adverb og ikke et verb.

Æda bæda ;)

Ingvild sa...

kremt.

"Å være" (som i "er") er et verb. Et ADverb beskriver verbet.

MJ sa...

hum. ka har skjedd med oversettelsen min?