mandag 30. mars 2009

En uslepen diamant

Jeg har et ukjent talent! 
Dette er overaskende og gledelig på flere måter. Overaskende fordi det var ukjent for meg selv, jeg pleier normalt sett å blotte alle mine bedre sider via alle kanaler, og trodde strengt tatt jeg alt hadde spilt alle mine beste kort. Men nei da, min svært så behjelpelige søsterTone børstet i dag støv av gamle minner og blåste liv i glemte evner. Mine glemte evner altså. 
Diskusjonen gikk som følger: Jeg sto midt i et spesielt plagsomt dilemma. Skulle jeg bake kake, slik at familien og meg selv kunne kose oss med noe godt til kaffe, kvelds, and byond, eller skulle jeg ikke bake kake, og på den måten unngå en tre-fir-tolvtusen kalorier på toppen av rolig-dagen min. Og om jeg bakte kake, la oss innse det, det kom til å skje, hvilken kake skulle bakes? 
Det var da søsterTone kom med den lysende ideen: "Du kan jo lage sjokoladekjeksene dine, de er jo åndessvakt gode." 
Sjokoladekjeks! 
Jeg ER flink til å lage sjokoladekjeks!
Ikke helt kake, men så godt som, perfekt for en mandag. De var gått helt i glemmeboken, eller rettere sagt barndomsboken, jeg har ikke lagd de på mange år. Oppskriften fant jeg i min yrende førstefase innenfor baking, som en god nr 2 etter vaffler. Oppskriftboken het Den Store Kokeboka og hadde bilder for hvert trinn. Det beste med oppskrifta er at det er umulig å få det feil, selv når man gjør feil. (Jeg bommet litt på mel-mengden og måtte improvosere litt, like fult gode som gull.) 
Det nest beste med oppskrifta er at den er hemmelig, mohahha. 
Jeg skulle lagt ut bilde. Av varme, myke, kjeks med sprø kanter og store sjokoladebiter. Men jeg finner ikke kamera, mal dere et bilde dere. 

Se forøverig Heidis blogg om trendy mat - jeg følger opp! 

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra reklame for sjokoladekjeksan dine, eg e veldig interessert!
-Astrid-