fredag 13. februar 2009

Færdietten

Avisen Fremtid i Nord, min egen hjemkommunes stolte lokal-avis, satte i gang en debatt om den nordnorske dialekta. Det gikk i høykultur av øverste hylle og nøyanser som "på fetthåret", og "på et kløva fetthår", oversatt "med liten margin", og "med svært liten margin". Disse utrykkene, dog svært fengende, kan likevel ikke måle seg med "færdietten", eller; Ferdig spist, forsynt. Akk o barndom, jeg ser meg selv sitte å småpirke i maten, totalt uinteresert, med en utolmodig barnehagetante hengende over meg med nervøse fingre og tikkende klokke. Mimre mimre. En annen barndomsklassiker er jo alltid "mellombar", som vi alle til stor forskrekkelse senere fant ut ikke stod i norsk ordbok, men som altså betyr å ha bar hud mellom buksa og jakka, et område derfor svært utsatt får snø. 

Røske? Jeg holdt på å skrive det i stad, "..fingre klar til å røske talerken til seg...", men så tenkte jeg det var et ord verdig til et par settninger helt for seg selv. Men nå er det kanskje nok. Det betyr i alle fall rive, om noen ikke tok den. 

Søster er på besøk, ost- og vinkveld er suksessfult gjennomført, nå skal det soves så vi er klar for en givende morgendag med hui og hoi. Good times, god karma bare slår til altså. 

XOXO

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mellombar er fortsatt et aktuelt ord som eg bruker daglig! det er nemlig pyton å komme ut i kulda og kjenne at en er mellabar!!!!

Anonym sa...

Kos dokker videre og hils søstra! Klem fra Gudmora di! Godt å høre at du er frisk igjen! har prøvd å sende melding til deg,men du har jo ikke svart!!!!

MJ sa...

hehe, mellombar er et godt og viktig ord. :) sorry at eg ikke fikk svart, takk for melding!

Anonym sa...

godt å høre fra deg igjen! du er fantastisk flink til å skrive,morsomt! eg blei tipset om bloggen din,så nå følger eg litt med den.